Jdi na obsah Jdi na menu
 


4. 6. 2018

Schlimeisch 2018

Schlimeisch - Commodore 64

Na commodorácké setkání Schlimeisch ve Fryštáku jsem tentokrát jel na otočku v sobotu 2.6. s Honzou a Tondou. Akci opět zorganizoval PCH, skvělý hudebník a vítěz hudební soutěže na demoparty Revision 2017. Viz reportáž ze Schlimeische 2017. Tentokrát pro změnu na demoparty Revision 2018 zvítězil Akio Tenshi, který vedle kvítek a svačinek vystavoval na Schlimeischi i svoji gravírovanou trofej.

Akio Tenshi corner

Akio na párty opět zorganizoval svou soutěž v hádání obrázků z her, kterou zde měl i o rok dříve. Pravidla vysvětlil podrobně již na Atariádě.

Po příjezdu, jsem sedl ke Zdeňkovi, který zrovna testoval novou Fandalovu hru, která ještě nemá úplně upřesněné jméno (Vegipede?). Jde o bludišťovku s běhajícím vegetariánem, který nenasytně požírá neskutečné množství ovoce (jahody, pomeranče a další) a sprejuje plevel. Hra je zajímavá tím, že joystickem se mění pouze směr pohybu panáčka. Ten se pohybuje sám stále jedním směrem až do chvíle, než narazí na plevel. Takže je potřeba rozmýšlet vhodná místa pro další postup, aby se člověk nezacyklil v místech, která jsou už vysbíraná. Na první pohled hra vypadá jako každá jiná hra typu Pacman. Ale po řádném otestování v ní člověk postupně objeví zakódované Fandalovy geniální a originální myšlenky.

Zdenek checks a new Fandal game

Po poledni jsme zašli na oběd do blízké pizzerie, kde jsme asi hodinu a půl klábosili o hrách a jejich programování, než nám přinesli objednané jídlo. Bylo to dobré, ale bylo toho naráz moc. Pizza o průměru 35 cm je prostě na jeden zátah přece jen pro mě velké sousto.

Tondův kamarád Jirka vzal na akci část své sbírky od Acornu - počítač BBC Master se dvěma disketovými mechanikami a Acorn Electron. Ty mě hodně zaujaly, protože jsem příběh Acornu zhlédl ve filmu Micro Men, a tak jsem se s prvními počítači této firmy během dne rád podrobně seznámil. Zjistil jsem, že BASIC u těchto strojů byl na svou dobu (1982) velice pokrokový. Dovoloval psát přímo instrukce assembleru, měl několik grafických režimů, rozlišení až 1280x1024, podporu kreslení vyplňovaných mnohoúhelníků, atd. Tento BASIC je prý možné sehnat i pro ZX Spectrum.

BBC Master

Acorn Electron

Veselý ošahávač Krupkaj

Acorn Electron BASIC manual

S Akio Tenshim jsme testovali různé příklady z manuálu a zjistili jsme, že byl stroj schopný v BASICu i jakéhosi typu multitaskingu, kdy přehrával audio smyčku a do toho prováděl současně další smyčku pro změnu barev podkladu obrazovky. V podstatě šlo o dva cykly FOR-NEXT zapsané v BASICu za sebou, které ovšem běžely současně (!). Respektive, než skončil první cyklus pro generování zvuku, tak už se spustil druhý pro změnu barev pozadí. Zřejmě šlo v principu o to, že se po proběhnutí prvního cyklu uložilo audio do zvukového buferu, začalo se přehrávat a program pak přešel k provádění dalšího cyklu. V každém případě jinde v BASICu neviděná vlastnost. Výpis programu je na následujícím obrázku - Akio to připsal do zdrojáku Jirkovy hry Kostky, takže platí jen řádky 10-17.

BBC BASIC

Tonda předváděl efekt s obarvováním grafiky na Atari pomocí barevných artefaktů, při vhodně zvolených grafických paternech. Dozvěděl se o tom nedávno z jedné diskuze na AtariAge. V principu jde o to, že se vytvoří takové kombinace černých a bílých pixelů grafického vzorku, aby se nasimulovala změna amplitudy videosignálu v normě PAL odpovídající konkrétním barvám. Takže televizor pak grafický vzorek nevyhodnotí jako grafiku, ale jako barvonosný signál. Barevné paterny se vytvářejí až ošálením elektroniky televizoru a to pouze u RF videosignálu (přes anténní vstup). Vzorky na obrazovce, uvedené na následující fotografii, jsou ve skutečnosti černobílé. To lze ověřit zobrazením přes S-video vstup TV nebo na emulátoru při vypnutých barevných artefaktech.

PAL color artefacts

A tak na akci probíhaly diskuze o možnosti tvořit pomocí těchto barevných artefaktů na Atari hry s více barvami, než umožňují standardní grafické režimy. Problém ale je, že efekt se projevuje různě na různých televizích. Takže by si člověk k dané hře musel pořídit i televizi, která tyto artefakty správně zobrazuje :)

Během dne jsme zašli na nějaké ty kešky v okolí. Jeden kolega nás vzal na jednu obzvláště zajímavou, ukrytou v malé jeskyni v lese. Ale dostat se k ní, to byl docela porod.

Porod s jeskynní keškou

Byla to příjemná několikakilometrová procházka lesem, akorát terén byl trochu drsnější a blátivý, takže Sillicon ve svých korkových nazouvácích na příkrých svazích docela trpěl.

Geoschlimeischi v lese

PCH nám tentokrát připravil i příjemnou večerní opíkačku, takže jsme klábosili nad špekáčky a opečeným masem až do soumraku, kdy se přihnala bouřka a déšť nás zahnal do aut a vrátili jsme se pak zpět do "hašišárny", kde probíhala akce.

PCH a špekáčkyHurvínek s kepučem

Zdeněk si večer hrál na svém notebooku s editorem fontů pro Atari a vytvářel si tak základ jakési grafické hry. Pomohl jsem mu nakreslit jednu ze zubatých příšer s mnoha nohama.

Zdenek creates a game

Na závěr jsem si ještě prohlédl Nobyho nadupaný Sparrow LITE s alternativním obvodem ULA a přídavnými interfacy pro CF kartu k divIDE, joystick a AY zvuk. Většina toho jde koupit v Nobyho e-shopu.

Nobyho Sparrow LITE

Zatímco některé významné osobnosti pařili hry až se z nich kouřilo...

Osobnosti na Schlimeischi

Domů do Olomouce jsme pak dorazili hrubě po půlnoci. Byla to dobrá akce, jako vždy. Petrovi děkuji ještě jednou za organizaci i opíkačku a Jirkovi za zapůjčení strojů od Acornu, se kterými jsem se konečně mohl pořádně seznámit.

Tričko of PCH

Fotky od Krupkaje jsou zde.

 

Náhledy fotografií ze složky Schlimeisch-2018

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Pěkný report

Jirka, 4. 6. 2018 18:07

Dovolím si malou korekci informace o strojích Acorn/BBC a parametrech jejich Basicu - ono rozlišení pro grafiku (1280x1024) není fyzicky dosažitelné rozlišení - jde o prostor, který se udává při vykreslování grafiky. Tyhle stroje mají, stejně jako jiné 8bity, více grafických režimů s různými variantami rozlišení a počtu použitelných barev. Klasické pravidlo - čím vyšší rozlišení, tím méně dostupných barev a obráceně. Při kreslení grafiky se vše pozicuje na virtuální plochu 1280 x 1024 bodů. Důsledek je ten, že souřadnice 640, 512 jsou vždy uprostřed obrazovky - nehledě na to, jestli máme fyzické horizontální rozlišení 160, 320 nebo 640 bodů. Vždy dochází k přepočtu z virtuálního do fyzického prostoru. Vykreslení stejně adresovaného bodu v různých grafických režimech má pak za následek, že je umístěn vždy na stejném místě na obrazovce, ale je různě velký a může mít různou škálu barev. Maximální fyzické rozlišení je "jen" 640 x 256 bodů a různé zobrazovací režimy si ukrojí z RAM 1kB až 20kB paměti. Určitou zajímavostí je pak i to, že mimo hodně specifického "teletext" módu (MODE 7) používá pro textové výstupy dva různé počty řádků - 25 nebo 32. A onen "teletext" mód je ten paměťově nejméně náročný (1kB) čistě textový režim (40x25), kde se nicméně může používat až plných 8 barev - pomocí řídicích kódů.
(mimochodem - ta reCaptcha je šílená - musel jsem vyplnit asi 20 obrazovek 3.14čovin)

Re: Pěkný report

PedroS, 5. 6. 2018 15:57

Díky za upřesnění. Ono by to rozlišení ani u PALu větší nešlo, než těch 640 bodů na šířku. Ale měli to vymyšlené dobře. Za tu mrchu reCaptchu se omlouvám, ale není to můj výtvor. Používám už hotové webové rozhraní a na tohle nemám vliv. Taky mě to štve, že musím před odesláním každého komentáře hrát pexeso. Tak díky, že jsi vytrval a obětoval svůj drahocený čas na naše ochytření.

díky za report

Akio, 5. 6. 2018 12:49

Díky za report, aspoň nemusím nic psát já. Opékačku jsem propásl, ale měl jsem nějaké jiné povinnosti. Vlastně jsem kvůli tomu ani nejel na výlet, protože jsem čekal na Tornáda, který měl přijet v poledne, ale dorazil až pozdě odpoledne. Ad BBC Basic, nejsem si jistý, ale Basic na Sinclairu QL je možná ještě lepší. Ad barevné atrefakty, něco podobného by možná šlo i na Spectru, kde ULA dělá při nakreslené mřížce pixelů (1010101 atd) takový plovoucí efekt, který hýří barvami. Ale v emulátorech to není vidět ani neznám emulátor, který by toto emuloval.

Re: díky za report

PedroS, 5. 6. 2018 15:52

To máš pravdu. Kdysi jsem si s tím vzorkem 10101010 hrál a zkoušel s ním vytvářet různé odstíny barev jejich mícháním kombinací INK a PAPER. A některé se pěkně vlnily.